24 september 2007

Det beste ved Norge!

Nå har jeg vært i Namibia i hele to døgn og allerede nå kjenner jeg at det er ting som jeg virkelig savner. Så i beundring av fedrelandet skal jeg her lage min første liste over hva som er fantastisk med Norge - så lang!

* 3lags dopapir - her er det kun ett lag og det er skammelig irriterende.

* billig grønnsaker og frukt - når paprikaen koster over 20,- og et pose sukkererter passerer 25,- da blir jeg irritert kjenner jeg. Det skulle jo være billig her.

* fotgjerngerfelt - man går bare ut i veien når det ikke komme noen biler og de få stedene det er lys er det bare grønn mann i 5 sekunder.

* køkultur - passer du ikke på får du aldri betalt noe sted. De sniker og sniker.

* Trygge taxier - vi har hatt en episode hvor vi ble litt skremt i forhold til taxi. Ganske ufint egentlig så det blir ikke mange sene kvelder utenfor eget strømgjerde.

* Solkrem - har lett helt siden jeg kom og har enda ikke funnet solkrem. Norge florerer jo av solkrem og vår sarte hud tåler ikke denne Afrikasolen så veldig godt.

* Overlegne mannfolk - jeg savner å gå på gata uten å få en "Hello ladies, how are you to day" eller "hello beautiful".

* Kollektivtrafikk - her er det kun taxi og når taxien ikke klassifiseres som trygg er det da litt problematisk.

Sånn i første omgang er det ikke noe mer jeg har rukket å savne, men det kommer nok mer etterhvert og jeg synes jeg allerede har fått en veldig lang liste.
Idag var jeg på butikken og skal lage meg vegetarmat i kveld. Jeg er så drittlei av kjøtt at jeg omtrent kastet opp når jeg spiste grillet biff igår. Så middagen min i går var 2,5grillet mais, to bagte poteter og salat. Tok to eller tre biter av biffen så måtte jeg gi meg. Så ikveld blir det grønnsaksnudelsuppe med kål,gulrøtter,sukkererter og paprika. Snakk om sunn middag. Menyen om dagen er jeg ganske så fornøyd med egentlig. Daglig frokost er müsli, frisk frukt og yoghurt. Lunchen er varierende men stort sett kommer jeg nok til å ha med meg en liten boks med salat på sykehuset, middagen er jo også varierende men det er mye grønnsaker og kylling og kveldsmaten er toast med ost og skinke pluss en kopp te. Jeg har dessuten blitt hektet på papaya. Nam nam!

Nå er det snart tid for å skulle lage seg litt middag. Problemet er bare at matlysten forsvinner når det er så varmt. Foreløpig plages jeg ganske mye av varmen. Det er deilig ute frem til klokka er 12 og så er det pain helt til klokka 18-19. Men nå gidder jeg ikke skrive så mye mer.

Klems

2 kommentarer:

Anonym sa...

Denne taxien lurer jeg litt på altså... kanskje vi skal leie sykler og bruke de istede :-)

Kine sa...

hehehe, taxiene i Cape Town er noe HELT annet. Windhoek er jo et galehus når det kommer til taxi'kjøring!