05 november 2007

Den tøffeste jobben på jord - ambulansearbeider!

Forje uke jobbet jeg på ambulansen ved Firebrigade her i Windhoek. Det var mange kjedelige timer hvor det ikke skjedde stort, men når alarmen gikk var det full fres. Har ikke tenkt å skrive så innmari mye om "brigaden" som vi kaller de her på Namas, men må bare fortelle om natt til fredag.

Jeg har allerede skrevet litt om konseptet "pay day". Fra og med den 20. i mnd får alle lønn og spesielt de tre siste dagene i mnd. Vi trodde det skulle bli vesentlig mer å gjøre men vi kjedet oss. Vi hadde en transport fra en klinikk til Katutura hospital, en innleggelse av ei jente på 28 med enorme hodesmerter som hadde fått seg et slag i hodet av mannen sin og så, når jeg hadde bestemt meg for å dra hjem, gikk alarmen. Jeg og Alice tok med oss veskene våre for gutta skulle kjøre oss hjem når vi var ferdige. Oppdragslappen sa at vi skulle til en "MVA" som står for Motor vehicle accident. Vi kom frem til stedet men ingen ulykke å se. Over samband fikk vi kontrabeskjed om at det var ingen mva med et overfall vi skulle til.

Vi snudde rundt og kom kort tid etter til et utested hvor en kar satt med t-sjorta si rundt hodet i en pøl av blod. Jeg har seriøst ikke sett så mye blod rundt et menneske i mitt liv. Gutten var så full at han klarte omtrent ikke stå på beina, men vi fikk da stablet han inn i ambulansen. Speedy og Mario (som er de som jobber der som vi var med den kvelden) stod å så på mens jeg og Alice var i full sving. Speedy kom så med en kommentar om at "Just scream if you need any help, but you guys can do this". Jeg fant frem bandasjebagen for t-sjorta måtte av og vi måtte få et visst innblikk i hva i helsike som hadde skjedd. Når jeg tok av den t-sjorta så stod blodspruten 1m ut fra hodet til gutten. Kjapt på med kompress og trykkbandasje og inn i bilen med han - det måtte sy's. Alice tok jobben med å skape trykk på sårene men omtrent til ingen nytte. Det var så mye blod og det ville ikke stoppe å blø. Speedy satte to venefloner (sånn greie i hånda) mens jeg fikset væskeinfusjon. Når dette var oppe var det bare å kjøre på så han ikke skulle gå i sjokk. Mario kjørte som ett svin til sykehuset og mens han kjørte jobbet Alice og jeg på spreng for å klare å holde mest mulig blod vekk fra gulvet og stoppe blødningen. Eneste ulempen var at vi har jo hvite uniformer og de var ikke så veldig hvite når vi var ferdig. Baksiden på buksa mi var rød, Alice hadde blodsprut fra topp til tå og buksebena mine så ut som en polkagris. Men vi fikk nå denne gutten på casualty hvor Magnus og Bjørn Erik ventet. Vips, på en to tre, så hadde sykepleieren satt tre sting og blødningen var stoppet. Fantastisk! Et enormt adrenalinkick!
På en måte var jeg litt stressa fordi jeg ikke visste hvor ting var, men jeg har aldri vært så rolig i hele mitt liv. DETTE var enestående moro, spennende og utrolig lærerikt!

Jeg stod sammen med Speedy mens han fylte ut noen papirer også ser han litt rart på meg, "You look like you have been in the war or something". Legg merke til uniformenes litt prikkete farge på min høyre legg :p syntes mye bedre i lys men glemte å ta bilde når jeg kom hjem 05:10 og skulle opp igjen 07:00.


Det som virkelig satte prikken over i'en den dagen var det siste Speedy sa til meg når vi gikk ut fra sykehuset:

"You two saved a life today - you should be proud. Well done"

3 kommentarer:

Anonym sa...

FY FAEN jentå mi! Du e heilt sinnsyge! =) Stolt ska du ver ja!

Kine sa...

Du er så søt ass. Tror ikke jeg vet om noen som så lett setter et smil på meg :) Den entusiasmen din er jeg innmari glad i :) klem *nå skal jeg ta på bikinien å dra å svømme for jeg har fri idag*

Anonym sa...

Eg og vil ta på meg bikini å gå å svømme!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!! Men eg ska på Dimmu så eg fårkje ti ;)

Suss å klem