05 november 2007

Safari i Etosha :)



Fra 02.11 - 05.11 var vi på safaritur til Etosha National Park her i Namibia. Vi ble hentet fredag morgen sånn rundt halv åtte og bilen tok oss først til Otjiwarongo hvor vi hentet allt vi trenge av utstyr hos safari-mammaen til safariguiden vår Chris. Vi hadde selvfølgelig enorme forventinger om at vi nå skulle få oppleve Afrika på sitt villeste og etter å ha nesten kollidert med en springbok og et par kudu'er på vei opp skjønte vi at det var godt mulig at den forventningen skulle oppfylles.

Etosha ligger litt nord i landet så vi måtte begynne å ta malariatablettene våre en dag før vi skulle inn. Jeg reagerer jo som alltid ufint på tablettene så det endte med at jeg ga fullstendig f*** for jeg ville ikke ødelegge turen min med å være kvalm og ha dårlig mage. Snakket også med Chris (guiden) og han lurte på hvorfor jeg i det hele tatt hadde begynnt for det trengte man ikke i Etosha. Dette er jo en tur som best beskrives med bilder så jeg skal gjøre mitt ytterste for å få opp så mange som mulig, men for de fleste av de 1000bildene som ble tatt på denne turen må vises når jeg kommer hjem. Jeg har hvertfall fått valuta for pengene når det gjelder speilreflekskamera mitt - for jeg fikk DET bilde jeg ønsket meg og det skal definitift opp på veggen hjemme på Haugenstua.



Dette er da altså en sebra. Et fantastisk herlig bilde som jeg er gaaanske så stolt av å ha tatt helt selv :) Sebra var det flokkevis med i Etosha og enkelte av de nektet å flytte seg ut av veien osv. Det ga hvertfall mulighetene for å ta fantastiske bilder.


Her er alle jentene samlet ved vannhullet. Alle vet kanskje ikke at dette var en jentetur med guiden vår som eneste hane i høneflokken og vi har hatt det så utrolig gøy. Har ikke hatt det så gøy siden jeg kom tror jeg. Så en stor takk til Alice, Anne, Kristine, Hanne, Linda, Synne og Trude :) "Girls just wanna have fun" med allsang i bilen går bare på jenteturer!

Denne lille fantastiske skapningen satt å ventet på oss i toppen av et tre. Et stykk nydelig fugl det er det ingen tvil om, har aldri sett en "hauk, ørn eller hva det nå er" på så nært hold noen gang. Utolig var det :)

Jeg har alltid hatt lyst til å se en elefant close up og det fikk jeg. Vi kjørte inne i bushen og lette etter løver og plutselig holdt vi på å kjøre rett inn i rumpa på en gedigen gammel elefant. Chris sa at denne var hvertfall 40år og en godt voksen kar. Veldig fasinerende at elefanten bare stod der å spiste uten å bry seg om 8 jenter med hvert sitt kamera. Og så til mitt yndlingsdyr i Afrika:

Giraffen :) Tror dette er det søteste, rareste og mest snodige dyret jeg vet om med for et mektig syn på savannene å se giraffer løpe. Dette er tatt inne i "Farytail forest" som er et ganske frodig område i Etosha. Flott for sultne giraffer.

Dette bilde gir meg skikkelig "Lion King" følelse når stakkars Simba får hyenene til å sende alle gnuene ned i juvet så Mofasa dør. Trist. Utrolig snodig dyr, hva tenkte Gud når han lagde disse?

Nesehorn er tøffe - de er virkelig tøffe også så stor som denne var. Gikk foran bilen og den var høyere enn vinduene våre og vi hadde minibuss - sykt!

Dette nydelige dyret kalles for en Oryx eller Gemsbook - to sider av samme sak som betyr akkurat det samme. Jeg fikk så dårlig samvittighet over at jeg hadde spist Gemsbook-kjøtt fordi det er jo et utrolig spesielt og nydelig dyr.

Dette er en impala - en slags antilope og finnes bare i Etosha, hvertfall i Namibia. Ser pen ut men er ikke det mest spennende dyret i parken, noe annet kan derimot sies om det neste objektet som traff kameraet mitt. Etter mye leting og på vei hjem etter å ha gitt opp så fant vi de - løvene. Vi fant ikke bare én, men hele fem løver. Fire hanner og en løvinne og under er "paps'en" i flokken.



Dette er sjefen i flokken og han heter Bobby. Han syntes det var ganske snedig med alle kameraene og hadde jeg ikke visst bedre så skulle jeg sverget på at løven faktisk poserte for oss mens vi tok bilder.

Et utrolig tøft bilde. Ingen kan påstå at løver ikke er majestetiske. Er ganske klart hvem som er sjefen av disse to også.

DENNE fant vi rett ved siden av teltet vårt, men det skumleste var ikke denne for i følge Chris, vår guide, så er denne bare "ganske giftig". Vi fant derimot en til som jeg ikke fikk tatt bilde av, men den fant vi under teltunderlaget for et av teltene våre og da fikk vi beskjed om å "Get the hell away from that. Stay really away cuz' that is one hell of a scorpio". Vi fikk heldigvis ingen stikk av noen av skorpionene, men vår stakkars guide ble bitt av en edderkopp på fredag. Han visste ikke hva slags edderkopp det var men skulle absolutt være tøffas å sa at alt gikk veeeldig fint men om vi kunne se på det så hadde det også vært bra. Beinet til gutten av så hovent varmt og rødt - en ganske tydelig infeksjon. Hanne, en av studentene, tok å klemte ut en del puss og la på antibakteriell salve og pulver. På med kompress og voila - et stelt sår i bushen! Lørdag gikk og han sa det hadde blitt bedre, men da søndag kom var tonen en litt annen. Søndag morgen spurte jeg han om benet var bedre og svaret jeg fikk var at "yes yes, to day it's much better i think". Vi dro på safari og kjørte fra Okakuejo Lodge til Namutoni Resort som er 4timers kjøring gjennom Etosha. Vi satte camp og spiste lunch men alle la merke til at vår særdeles hyggelige guide ikke var seg selv. Benet var værre og legen ble ringt......og guiden beordret til sykehus. Så da tok vi ned campen igjen og kjørte fra Namutoni til Otjiwarongo - en ny 4t kjøretur. Vi fikk campe i hagen til foreldrene til guiden vår og alt står nå bra til med guiden etter antibiotikabehandling. Vi fikk bare en litt annen avslutning på turen ved at vi dro en dag tidligere og fikk sett enda ett sted på veien. Ingen ting å klage over - det viktigste er helsa til et annet menneske. En elefant til og fra spiller ingen rolle så lenge alle har det bra!

Og så til bildet jeg kjøpte kamera for å få - en løve som gjesper, brøler eller i det minste viste tenner. Jeg fikk oppfylt ønske mitt og en stor takk rettes til mitt Olympus E410 speilrefleks og min Olympus 40-150mm telelinse for at disse to bildene ble til.


Også kan jeg ikke glemme helt til sist det rareste dyret av dem alle. Midt ute i ødemarken på Etosha Pan (en gammel innsjø, nå er det bare sanda igjen og det er helt hvitt) møtte vi på denne rare skapningen med en apekatt på brystet.


Måtte bare bevise for omverdnen at jeg har vært der jeg og, selv om det ikke finnes noen andre bilder av meg fra turen - enda! For de er det andre som har!

3 kommentarer:

Anonym sa...

Tusen tusen takk for ein hærlige bildeserie så definitivt vekka meg denne tunge morgenen! =) Den løven så jespe va heilt fantastiske! Sinnsykt villt at du har sitt di "live"!
Eg personli må jo få sei at bilde av gnuen va min favoritt, å grunnen t d e at eg følte meg omtrent sånn så di der dyra ser ud på lørdags morgen denna helgå ;)
Å i tillegg tror eg ånden min kunne drept ein av di! Du vett løvår så jakte? Di påstår at di kvele bytte ve å stenga lofttilførselen (bite øve mulen t gnuer foreksempel) men eg e derimot i gang me ein artikkel t nature kor eg vil komma me bevis for at d e løveånden di krepere av... ;)

Ha ein strålane dag lille venn! Eg ska ta ein del bildår på Dimmu i kveld så kan me udveksla når du komme hjem ;)

Suss!!!!!

Kine sa...

DIMMU *jeg gråter innvendig*. De har å fikse en privatkonsert for meg når jeg kommer hjem. Snakkes solstråle :)

Anonym sa...

Hei kjære Berta mi!
Da har jeg prata med Craig. Det var visst ikke mer en en gratis henting og det virket som om det kun gjaldt flyplassen. Jeg har videresendt mailen jeg fikk til den på online-mailen din. Han var derimot optimistisk ang Robben Island siden de hadde fått satt inn noen nye båter på ruta.. Vi får se hvordan det går når vi kommer nedover.
Ellers så får du ha en fantastisk dag! Gleder meg til jeg kommer nedover.
*gjespe som løven* er visst trøtt i dag jeg kjære :-)