28 desember 2007

Sykkeltur i paradis

I går var Monica og jeg på dagstur på Cape Penninsula, som er den lille halvøya fra Cape Town til Cape Point. Dagen startet flott ved at noen hadde stjålet smøret mitt i kjøleskapet så jeg var noget muggen over akkurat det. Hadde de tatt de få bitene jeg har igjen av melkesjokoladen Monica tok med til meg hadde det derimot blitt månelyst på Big Blue J

Vi ble hentet ca halv ni og brukte gode 45min på å hente resten av dagens deltagere litt rundt om i hele byen. Vi var 13 til sammen hvorav 2 svenske og andre Norske. Vi kjørte til Hout Bay litt utenfor Cape Town og tok en båt ut til en liten øy med masse sel på. Jeg er jo tidenes største landkrabbe og det tok vel to minutter før jeg trodde jeg skulle bli sjøsyk som vanlig. Gikk ut å stelte meg på dekk og sjøen ble ikke akkurat bedre jo lenger ut på havet vi kom. Det gikk hvertfall bra ut til øya og seler fikk vi sett. Båtturen tilbake gikk overraskende bra og for første gang i Afrika har jeg vært på en båt uten å spy (Ref september innleggene fra Cape og Shark cage diving). Etter denne lille turen kjørte vi videre over til False bay og Simons Town. Der ventet masse søte pingviner og Monica var i ekstase – dette har hun nemlig snakket om siden hun så bildene mine fra sist gang. Det var absolutt gøy å se pingvinene en gang til, men det beste var at turen ut til False Bay var en tur jeg ikke hadde hatt tidligere så det var nytt for meg også.

Etter pingvinene tok vi sykkelen fatt fra inngangen til ”Cape of Good hope nature reserve” og vi syklet først 6km til stedet hvor vi spiste lunch (som var aldeles nydelig). Vi fikk så alternativet om å kjøre til Kapp det gode håp eller sykle – vi syklet jo selvfølgelig. På veien så vi to struts, nydelig sjøluft, ble litt solbrente og fikk en sykkeltur man bare kan drømme om. Det var ordentlig moro, ikke veldig tungt heller og en helt annen måte å se naturen på. Når strutsen er 5m fra deg i en bil er det hel kult, når den er 5m fra deg og du er på en sykkel – da er det spektakulert!

Vel fremme ved Kapp det gode håp startet vi klatreetappen opp til toppen. Det gikk rasende lett siden min kondis har bedret seg litt etter å løpe i trapper på Katutura. Det var også en fantastisk tur og vi gikk ”hele” veien til Cape Point som er ca 3km (men det er rett opp da vel å merke).

Vi nøt en velfortjent flaske vann når vi kom frem og var skjønt enige om at vi burde ha smurt oss med solkrem J

Mange hilsener fra Kine og Monica

Ingen kommentarer: