04 mars 2012

"What the bleep do we know? Down the rabbit hole"

Dette er tittelen på en film jeg akkurat har sett. Den handler basically om kvantefysikk i relasjon til vår bevissthet. Den trekker inn mange ulike forskere, alt fra teoretiske fysikere, neurobiologer til prester og den normale "doktor".

Dokumentaren starter med en relativt tørr innføring i kvantefysikk "made a bit easy". Jeg har hatt kvantefysikk på skolen og skjønte ikke stort av det, men det gikk opp et par lys for meg etter å ha sett denne. Den som forbauset meg mest var noen av forskningsresultatene en japansk forsker presenterte. Han har forsket på følelser og vann. Hvordan reagerer vann på følelser? Reagerer det i det hele tatt? Blir iskrystallen en vanndrope former vakrere av kjærlighet? Svaret er forbløffende. Mange velger sikker å tro at dette er fullstendig humbug og tull. Men jeg er enig på så mange områder.
Jeg vil ikke spoile for masse, men ønsker flest mulig vil se filmen. Den gir et perspektiv på hvordan vi kan styre vår egen hverdag, vår egen oppfattelse og hvordan andre oppfatter oss ved hjelp av kvantefysikk - hvis vi tenker på oss selv om fantastisk, så vil andre oppfatte oss slik. Hvis vi tenker på oss selv som et offer, så vil verden rundt oss respondere til det.

"Is thoughts can do this to water - think about what they can do to us"

Ingen kommentarer: