06 mars 2012

Candida og oil-pulling

Well well.....detox viser kroppens sanne seg - og min ekke helt i form.
Etter snart 48t med detox har tungen gått fra å være normal til å bli hvit.....VELDIG hvit. Snakket med min gode rådgiver Alex om WTF som forgår og sant skulle sies....etter all sannsynlighet en latent candida infeksjon.
Candida er en sopp som vi alle har i kroppen vår i tolererbare mengder. Når immunforsvaret er lavt, som f.eks under stress, kroniske infeksjoner, kreft osv, kan slike "opurtonistiske infeksjoner" sette seg. Jeg har slitt lenge med et ekstremt høyt kortisol nivå som kjent er immunsuppressivt - det demper immunforsvaret slik at det ikke fungerer som det skal lengre.

Det er jo nettopp kortisolnivået mitt jeg virkelig ønsker å få ned på en normalt nivå slik at kroppen min blir mer samarbeidsvillig og jeg føler meg sunn og frisk igjen. Medisinstudiet er virkelig ingen dans på roser og man bryter seg dessverre mer ned enn man bygger seg opp. Så da er det bare å ta det for det som skjer og gjøre noe med det.

For å prøve en medisin fri måte å kvitte meg med candidaen på har jeg startet med oil pulling.
Oil pulling går enkelt ut på å ta en t-skje med olje (oliven, solsikke, sesam...hva som helst egentlig) i munnen og forsiktig svirvle den rundt tennene og tunga i 20min. Det høres ekkelt ut og ja, det tar tid å venne seg til. Jeg måtte spytte ut to ganger før jeg klarte 20min sammenhengende.
Fordelene med oil-pulling er blandt annet
- man får hvitere tenner
- hjelper til å opprettholde god munnhygiene
- man fjerner giftstoffer rask (slimhinnene i munnen er tynne og oljen trekker ut giftstoffene)

Det er kjempeviktig å ikke svelge oljen for den vil være full av giftstoffer som kroppen vår vil kvitte seg med. Etter 20min skal oljen ha blitt hvit/kremaktig i farge og behandlingen er ferdig.
Dette kan gjentaes opptil 3 ganger per dag, men stort sett så holder den med 1 gang. Gjøres på morgenen før frokost og før tannpuss. Etter oil pullingen er det kjempeviktig å rense munnen godt, gjerne med saltvann (jeg bruker vanlig bordsalt) og tannpuss. Gjerne også tanntråd.

Nå skal jeg ta meg kveldens siste runde med lemon detox og kose meg med "The Secret".

:)

Ingen kommentarer: